To czego brakuje w Polskim systemie prawnym to brak definicji „aukcji charytatywnej”. Na próżno w niej szukać form rozliczenia.
Fundacje lub stowarzyszenia wybierają różne rozwiązania, jednym z nich jest to, że przedmiot nie staje się własnością organizacji. Organizacja NGO jest tylko pośrednikiem organizatorem, dopiero jak dojedzie do zbycia przedmiotu, pieniądze z transakcji przekazywane są na konto fundacji lub stowarzyszenia.
Od strony prawnej jest tylko obowiązek poprawnego przycięcia i zaksięgowania darowizny, w większości przypadków organizacja nie zapłaci podatku od darowizny, o ile dochody uzyskane przez organizację, których cele statutowe wymienione są w art. 17 p.4 ustawy, są przeznaczone na te cele.
Dodatkowo unika się sytuacji, w której organizacja zostaje VAT-owcem. Gdyby bowiem okazało się, że sprzedawanych przedmiotów jest dużo, organizacja mogłaby przekroczyć próg zwolnienia z podatku – przysługuje ono do 150 tys. zł obrotu rocznie.
Nie dochodzi także do sytuacji, w której organizacja najpierw dostaje darowiznę rzeczową – do jej majątku wchodzi przedmiot, a potem wchodzi jeszcze gotówka z jego sprzedaży.
Organizacja musi jednak pamiętać, że w takiej sytuacji pewne obowiązki przerzuca na sprzedającego – musi rzecz sprzedać, a jeżeli jest VAT-owcem – zapłacić VAT i wystawić fakturę.
Warto także pamiętać, że w przypadku każdej aukcji, podczas której rzecz sprzedaje podmiot nieprowadzący działalności zawodowej w takim zakresie, a wartość przedmiotu przekracza 1000 zł, powstaje po stronie kupującego obowiązek zapłacenia podatku od czynności cywilnoprawnych. Wówczas kupujący jest zobowiązany złożyć deklarację w urzędzie skarbowym. Stawka podatku wynosi 2%. Do takiej sytuacji nie dochodzi natomiast, gdy sprzedającym jest organizacja pozarządowa prowadząca aukcje np. w ramach działalności gospodarczej. Ma to znaczenie szczególnie jeżeli sprzedawane są przedmioty o dużej wartości.
Aukcje a ustawa o zbiórkach publicznych
Do lipca 2014 r. termin aukcji pojawiał się w ustawie o zbiórkach publicznych. Aukcja była jedną z form zbiórki i jak na każdą zbiórkę trzeba było mieć na nią pozwolenie.
W rozumieniu obecnej ustawy aukcja nie jest zbiórką publiczną i nie wymaga zgłoszenia. Tym samym nie podlega także obowiązkowi rozliczenia na zbiórki.gov.pl.
Wielu ekspertów jest zdania, że usunięcie aukcji charytatywnych z ustawy o zbiórkach publicznych było błędem. Dzięki zakwalifikowaniu aukcji jako zbiórki organizacje unikały komplikacji, które związane są obecnie z poszukiwaniem formy prawnej dla swojego działania. Pomimo usunięcia z ustawy aukcji, część organizacji nadal dopisuje aukcje do zbiórek – zgłaszając zbiórkę publiczną wskazują, że zbiórce będzie towarzyszyła aukcja, jako dodatkowa forma. Takie rozwiązanie pozwala włożyć w aukcję w pewną kategorię i rozliczyć jej środki – jako środki ze zbiórki publicznej.
Problem poszukiwania formy prawnej właściwie nie powstaje, jeżeli organizacja sprzedaje na aukcji pojedyncze przedmioty, które należą do organizacji. Przychody uzyskane ze sprzedaży takich przedmiotów powinny być zaliczone do pozostałych przychodów organizacji.
Aukcja w działalności odpłatnej
Jeżeli organizacja podczas aukcji sprzedaje przedmioty, które przeszły na jej własność, ma do wyboru dwie formy działalności – odpłatną lub gospodarczą. Niestety żadne z tych rozwiązań nie jest doskonałe. Więcej o tej formie: http://poradnik.ngo.pl/wiadomosc/1677879.html
Dokumentacja sprzedaży na aukcji.
Zarówno w ramach odpłatnej działalności pożytku publicznego, jak i działalności gospodarczej, organizacja zawsze ma też obowiązek wystawiać rachunki lub faktury dokumentujące transakcję sprzedaży na żądanie kupującego przedmioty. Ma także obowiązek rejestrowania sprzedaży za gotówkę dla osób prywatnych na kasie fiskalnej, jeśli sprzedaż taka przekracza wartość 20 tys. zł. Jeśli wartość darowanych rzeczy, które OPP sprzedaje przekracza 2 tys. zł, organizacja musi posiadać dokumentację, dzięki której można zidentyfikować darczyńcę, a także potwierdzającą dokonanie darowizny. Jeśli natomiast sprzedawane są rzeczy zakupione za pieniądze ze zbiórki publicznej, to organizacja może skorzystać ze zwolnienia pod warunkiem, że przedstawi fakturę potwierdzającą nabycie tych przedmiotów.
Przy organizowaniu aukcji trzeba też pamiętać o innych przepisach, np. ustawie o prawach konsumenta – więcej: http://poradnik.ngo.pl/aukcja-charytatywna
Na podstawie http://poradnik.ngo.pl
Podstawa prawna:
• Ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2016 r., poz. 239)
• Ustawa z dnia 14 marca 2014 r. o zasadach prowadzenia zbiórek publicznych (Dz. U. poz. 498)
• Ustawa z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. Nr 86, poz. 959)
• Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych oraz o zmianie niektórych ustaw regulujących zasady opodatkowania (Dz. U. Nr 21, poz. 86), art. 17
• Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535)
• Ustawa z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. Nr 173, poz. 1807)
• Obwieszczenie Ministra Finansów z dnia 6 maja 2015 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (Dz. U. poz. 736)






